• Å være redd

Her om dagen kom Sniff på besøk til samlingen vår. Sniff er veldig engstelig av seg, og er faktisk redd for nesten alt!

På samlingen vår var han veldig redd for Hufsa. Så redd at det var vanskelig å stå opp og skummelt og gå ut. Barna fikk fortelle hva de var redde for, og det var mye. Alt fra tarantellaer til krokodiller og monstre under senga. Et barn fortalte at hun var veldig redd for ulver som krøp ut av skap, «og vi har faktisk ganske mange skap hjemme.»

sniff 003

Men hva gjør dere når dere er redde?

Et vanskelig spørsmål, med mange gode svar
    . Noen ble modige, noen tenkte seg om og prøvde å huske at monstre ikke finnes, noen gikk til mammaen sin. Kanskje Sniff kunne gå til mummimamma når han ble redd? Mummimamma er jo så trygg og god.

Men med alle redslene til Sniff måtte jo vi kunne hjelpe?

Noen dager senere kom Snusmumerikken til avdelingen
    . Han er en god venn av Sniff, og langt modigere. Han hadde med seg hemmelig utstyr i sekken sin. Tykke ark og nye fargeblyanter. Barna fikk i oppgave og tegne bilder Sniff kunne henge på rommet sitt. Bilder som gjør en modig og glad. Hva tegner vi da? «Ingen er redd for prinsesser eller sommerfugler for eksempel.» Sa en fire år gammel jente stolt. «Kanskje vi kan tegne at Sniff og Snusmumerikken er venner» foreslo en annen.

mumriksamling 020

Løsningsorienterte som de er gikk de løs på oppgaven med stor iver. Flotte bilder med glade farger og fine budskap ble laget, og til slutt la alle tegningene sine i sekken til Snusmumerikken. Han har lovet å komme tilbake for å hente den. Hva skjer da, tro?

mumriksamling 026

IMG_0190IMG_0191