Om Oss

barnehage-sommer

Velkommen skal dere være

Hei alle som er innom, og spesielt velkommen til alle dere som er foreldre i barnehagen. Dette er barnehagens egen blogg. Denne er tenkt å være en kanal ut til foreldre, og ellers til folk flest som er interresert i barnehagearbeid. Vi vil også utover å gi foresatte et inblikk i barnas hverdag, bruke denne bloggen som dokumentasjon inn mot vårt pedagogiske arbeid. Det vil si at historier som kommer på «trykk» her vil være gjenstand for refleksn i personalgruppa.

Vi har en lys og luftig barnehage hvor vi gjennom stadig ommøblering og «justering» av rommene har plass til barnas arbeider, tanker og filosoferinger
. Vi «river» noen vegger, omorganiserer i hverandres «barrierer» og lager en barnehage sammen med barna, med rammer som er satt av et utdannet og kyndig personale. Vi har fokus på lek, og har bygget en barnehagekultur hvor personalet setter av tid til å øve seg på rolletaking og lage kostymer til barn og voksne. Vi lager også dukker til dukkespill. Vi bruker drama som virkemiddel til å inspirere og gi felles opplevelser. Som inspirasjon finner vi at barnelitteratur, både gammel og ny gir oss mange vinklinger og flotte utgangspunkt for å sette opp små teaterstykker for barn. Disse danner grobunn for fantasi og lek.

Barnehagen vår ligger i utkanten av sentrum og har skog på den ene siden og en elv ikke så langt unna på den andre siden. Dessuten ligger vi vegg i vegg med  Bergenhus skole. Vi har kort vei til bibliotek og leke -og rekreasjonsparken Velhaven, samt bygdetunet og galleri Midtstuen. Vi har også tilgang til idrettshallen to dager i uka og gymsalen ved gamle Bergenhus skole en gang i uka.

Vi er mye ute her hos oss, og har et rikt og variert friluftsliv. Da bruker vi skogen rundt speiderhytta. Her setter vi opp rebusløyper og taubaner. Også de aller minste er med. Barnehagen har kjøpt inn en pellets ovn som vi har med oss. Her trylles fram de herligste retter midt i skogen. Grønnsaksuppe og lapskaus går som en lek og gjerne pannekaker med selvplukkede blåbær, nam :) Vi har personal som er genuint opptatt av at barna skal få rikelig med kroppslige utfordringer og god kjennskap til nærområdet sitt.

Da huset vårt ble bygget var tankene i tiden fortsatt slik at barnehagene skulle være en forlengelse av hjemmet. Her er små avdelinger med  flere smårom
. Vi har et stort kjøkken midt i huset med dører inn til alle avdelingene, og vegg i vegg med kjøkkenet, bak store skyvedører, har vi et fellesrom.

Flere av barnehagens ansatte har jobbet her siden oppstarten i 1989, så her sitter det masse i veggene som vi  ønsker å beholde. Vi har funnet balansen mellom det «gamle gode» og det «flotte nye» Vi gleder oss over hverdagene.

Bergenhus barnehage er en kommunal barnehage og har tre avdelinger med i alt 63 plasser. Barna er i alderen 0-6 år. Disse er fordelt på fra 40-100% barnehageplass. Vi følger statens makspris og har 30% reduksjon for barn nummer to og 50% reduksjon for det tredje.

Vår åpningstid er fra 06.45 – 17.00.

Vi har så kalt «flytende frokost» hvilket betyr at barna spiser når de er sultne om morgenen. Da deler vi matpakke på vårt felles kjøkken og hygger oss sammen.

Til lunsj servere vi grovt brød med et godt og sunt utvalg av pålegg.

Ut på ettermiddagen får barna så mye frukt og grønnsager de har lyst på. Noen spiser også litt fra matpakka si fra frokosten.

Kom gjerne er tur på besøk til oss, eller ring om det er noe du lurer på, du vil bli godt mottatt :)

Bergenhus barnehage

Lundborgveien 9
1890 Rakkestad