• Snusmumrikkens vandringer

«En stille og skyfri kveld i slutten av april kom Snusmumrikken så langt nord at snøflekkene ennå lå igjen i nordhellingene. Han hadde vandret hele dagen gjennom uberørte trakter, og over seg hadde han hele tiden hørt trekkfuglene rope
    . De var også på vei hjem sørfra
    . Det hadde vært lett å gå, for ryggsekken var så godt som tom, og det var ingen ting som bekymret ham. Han var lykkelig med skogen og været og seg selv. Morgendagen og gårsdagen var like langt borte, men akkurat nå skinte solen klart og rødt mellom bjerketrærne, og luften var sval og mild. Det er en kveld for sang, tenkte Snusmumrikken. En ny vise som skal ha èn del forventning i seg, og to deler vårmelankoli og resten bare grenseløs begeistring over å vandre og være alene og trives med seg selv……»

Snus

En mandagsmorgen dukker et mystisk brev opp i barnehagen. Det er poetisk skrevet og dekorert med en fasanfjær. Alle barna i barnehagen samles, og Hanne leser brevet. Det er fra Snusmumrikken, og han forteller at han har slått leir i nærheten av barnehagen. Han ønsker at vi skal komme på besøk, for akkurat nå føler han seg litt ensom…..
    Dagen etter legger hele barnehagen ut på tur. I skogen møter vi stillhet, fuglekvitter, lyden av sprakende bål, lukten av mose og lyng, og noen regndråper i ny og ne. Snart oppdager vi et grønt telt, og en gjenkjennelig grønn, tovet hatt…..  Snusmumrikken sitter i teltåpningen og spiller vakre melodier på munnspillet sitt.
    IMG_3090
    Snusmumrikken venter på en vårvise. En vise som skal romme følelsene for det han opplever her og nå;
    «en del forventning, to deler vårmelankoli og resten grenseløs begeistring…..»
    Vårvisen begynner å ta form innunder Snusmumrikkens hatt
    . Han må bare lete litt til etter noen nyanser som skal gjøre vårvisen hans komplett. Men imens han leter, dukker et ukjent lite kryp opp.
    I møte med det lille krypet,- som etterhvert får navnet Ti Ti Too, må Snusmumrikken selv erkjenne at han av og til savner noen han også, og kjenner på forpliktelse og samvittighet for de han møter på sin vei.

møte med Snusmumrikkens verden, flettes fagområdene Natur, miljø og teknikk inn sammen med fagområdet Etikk, religion og filosofi
    . Vi har sanset, opplevd, undret og lekt. Litteraturen, som en del av vårt språkarbeid i barnehagen har blitt levendegjort gjennom drama, og flyttet til skogs med naturen som scenografi og lydkulisser
    .

Gjennom Snusmumrikkens figur, har vi ønsket å formidle gode verdier knyttet til naturen og det å være endel av den. Vi har også ønsket å filosofere rundt temaer knyttet til historien om Vårvisen.

Hva gjør oss til den vi er? Hva er identitet?  Hva er et godt liv? Hva er ensomhet?
    Snusmumrikken representerer et liv med stor grad av frihet, tankero, og tilstedeværelse.  Og kanskje har vi sådd noen spirer i barnas tanker om hva et godt liv kan være?

«Det hadde vært lett å gå, for ryggsekken var så godt som tom, og det var ingen ting som bekymret ham. Han var lykkelig med skogen og været og seg selv. Morgendagen og gårsdagen var like langt borte….»

One Responseso far.

1. Knut O B Sæves sier:

Veldig imponert! Vi er heldige som far ungene i Bergenhus barnehage!