• Opplevelser skaper lek

I årsplan vår har vi noen tanker rundt hvordan språk, lek, vennskap og likeverd henger sammen. I forhold til dette stilte vi oss tre spørsmål og fikk tre påstander.  Hva skaper språk? Lek skaper språk. Hva skaper lek? Opplevelser skaper lek. Hvem skaper opplevelser? Voksne skaper opplevelser. På Rosa avdeling prøver vi derfor å være beviste på å gi barna forskjellige opplevelser/innfallsvinkler rundet ett og samme tema.

Vi startet opp med friskt mot rundt vårt arbeid med boken «Bukkene Bruse vender tilbake» på nyåret. Vi hadde tidligere brukt både drama, musikkstykker, skyggeteater, dans og formingsaktiviteter rundt boken. Vi ønsket nå å gi barna noen nye opplevelser. Vi valgte derfor å lydsette et stykke fra boken for barna
    . Dette foregikk på den måten at en leste høyt fra boken, mens de andre voksen var bak et forheng og lagde lyder til det som ble lest. Barna fikk blant annet høre om Bukkene som var ute og kjørte bil, lyden de fikk høre her var en lydsnutt av en racerbil
    . De fikk høre at broen knakk, lyden her var en pinne som ble knekt. Til barnas store begeistring fikk de også høre lyden av at en av bukkene var på do, lyden her var rennende vann. På denne måten fikk barna oppleve boken på en ny måte. Nye opplevelser som de kan ta med seg i sin egen lek.

Det skal sies at vi voksne som satt bak forhenget og lagde lyder, hadde det like morsomt som de som satt foran og hørte på. Vi skapte absolutt opplevelser for barna, men når responsen blir så god både fra barn og voksne er det godt å kjenne på at opplevelsene gjør noe med oss voksne også.

jan 071

jan 067