• Den magiske følelsen…

mai2014 103

En gang i blant sier dere foreldre at dere beundrer at vi orker å jobbe i et» bursdagsselskap «hver dag. Et bursdagsselskap som kan ha støy, mange barn og konflikter. Vi som jobber i barnehagen kan nok til tider kjenne at det piper litt i øra og tenke at du verden så mye spring disse små beina har i seg. Dette er imidlertid situasjoner som oppstår hver dag og som vi har lært oss å takle. Hadde hverdagen vår bare bestått av støy og konflikter hadde vi nok ikke blitt lenge i vårt yrke.

Så hva er det da som driver oss i vårt arbeid. Jeg har reflektert over hva det er som gjør at jeg trives i barnehagen. Det kan være de små tingene som at et barn kommer løpende mot meg på morgenen, smiler og sier hei eller at dere foreldre ser at vi jobber med et spennende prosjekt. Men kjenner jeg godt nok etter i barnehagehjertet mitt, sier det at er det den magiske følelsen som driver meg. Det er den magiske følelsen som oppstår når jeg gjør noe aktivt sammen med kolleger og barn. Der hvor jeg får brukt meg selv både faglig og menneskelig og i tillegg har det gøy
    . Jeg ser også at det da skjer noe med mine kolleger.

I den siste faguken vår hadde vi temaet «et fugleliv.» Vi bestemte oss for å dramatisere Gjøkens hjemreise fra Sahara til Norge på våren

and their partner7INTRODUCTION How to use sildenafil citrate tablets.

. Allerede når vi voksne stod i gangen og tok på våre enkle kostymer og gikk i gjennom de faktakunnskapene som vi skulle flette inn, kjente jeg at den magiske følelsen snek seg innpå meg. Jeg så også at den kom hos kollegene mine. Små tegn som latter når vi fikk på kostymet, spenthet i kroppen og en enighet om at dette blir moro. Når vi kom flygende i nattemørket inn i rommet til barna, gjøken trekker nemlig bare om natten, ble følelsen enda sterkere.  Store spente barneøyne gav oss oppmerksomhet og smil. Barn og voksne fløy rundt på avdelingen laget ko-ko lyder, landet for matpauser og hvile, og Gjøken la selvfølgelig egg i reiret til en Svale! Den gleden, innlevelsen og alle de gode tilbakemeldingene som ble utvekslet mellom barna, mine kolleger og meg under akkurat denne seansen, ja det er de som skaper den magiske følelsen som er med på å gjøre at jeg elsker barnehagelivet.

mai2014 106