• Samarbeid

013 015 Gradestokken viser -24 ute og utelukker lek ute i snøen, så hva skal vi gjøre? Kan vi finne på noe sammen inne? Jeg prøvde meg med flere forslag, men ingen falt i smak. Da bestemte en jente (4 år) seg for å leke med noen fløyelstoffer, som vi har masse av.

Hun satt fram noen stoler som hun la noe stoff over. «Jeg lager hytte jeg» sa hun. Dermed var det i gang. Stoler og stoffer ble tatt i bruk til å bygge opp rom for rom, og stoffene skulle værer røde! Hilde tok fram alle de røde stoffene vi hadde. Hun var» håndlanger» og festet stoffene litt opp på veggen, og jentene, ja det var bare jentene som først gikk sammen, jobbet godt iherdig.»Hildeee, vi trenger klyper»! Alle klyper som fantes på huset ble hentet inn. De bygde mange rom og familieleken var i gang. Etter en stund måtte jeg bare spørre: «Hvorfor bruker dere bare røde stoffer?»  «Det er jo julaften» sa de, «Vi feirer den på hytta», og leken fortsatte.

Etter en stund kom guttene. De så hva jentene hadde gjort og ble imponert. «Vi vil også bygge» sa de. Flere stoffer ble hentet  og guttene ville bygge sin hytte på naborommet. Guttene dro fram stoler og hyller og masse stoffer og satte i gang. Jentene hjalp til, men hytta ble mindre enn jentenes, oj oj. Da ble alle enige om at de kunne bygge begge hyttene sammen, og det gjorde de til gangs. Sammen ble det en flott lek som de leka hele formiddagen. De besøkte hverandre og de hadde ulik lek i de ulike «rommene». Nå har dere jammen fått en flott hytte,» sa jeg.» Nei…nå har vi en stor leilighet» sa de :)

Ja, sånn kan det gå når alle er enig om hva de vil leke. Barna hadde en kjempefin formiddag og «leiligheten» ble stående over natten :)

Det var fint å observere barna underveis. De jobbet og diskuterte hvordan de ville ha det, og sammen fikk de det til. De brukte fantasien og språket blomstret mellom både store og små barn. Vi voksne var bare tilstede og hjalp til der det trengtes, og fant fram det de trengte til byggingen. Neste gang bygger de sikkert… et hus!