• «Hva gjør du?»

Ja hva er det egentlig som skjer her? En voksen tok med seg frø til solsikker, jord, vann og tomme yoghurt beger, og satt seg på trammen ute. Først kom et barn spørrende, så ett til, og plutselig hadde vi en flokk rundt oss.

I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet : «Gjennom arbeid med natur, miljø og teknikk skal barnehagen bidra til at barna får erfaringer med, og kunnskaper om, dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning for matproduksjon.»

Samtalene var i gang. Hvorfor må vi ha jord til å putte frøet oppi? Vi fant ut at jorda var «maten» til frøet. Vi var helt avhengig av jorda for at frøet skulle vokse og bli til noe

an oral drug therapy. sildenafil dosage – if patient is on nitrate therapy, stop.

. Vann måtte vi også ha
    . Både frø og barn trengte vann når de var tørste fikk vi beskjed om av et av barna. «Mamma sier at jeg må spise for å bli stor og sterk, og for å leke mye» uttrykte et annet barn. Her klarte barna på en eller annen måte å se sammenhengen mellom næring et frø trengte og næring som vi mennesker er helt avhengig av.

Små barnehender tok forsiktig frø oppi jorda og «pakket» det inn, så en skvett med vann.

Dette er noe av det vi er opptatt av denne våren hos oss. I tillegg har vi sådd erteblomster og sukkererter, og vi har et minidrivhus som vi har sådd reddiker og salat i. Et av målene er at barna skal få være med på hele prosessen og undre seg over hva naturen kan tilby oss.