• Perler og matematikk

På Lilla avdeling er mange barn glad i å perle, og det går sjelden en dag uten at noen av barna spør om vi kan ta frem perlene. Jeg skjønner dem så godt! Vi har mange slags perler, knapper og annet rart på glasskrukker. Å hente frem krukkene med perler er som å åpne en skattekiste: Der finnes perler i alle slags farger og fasonger,- blanke, matte, store, små.. Ikke rart at det kribler i små fingre.
    Det har vært populært å lage perlekjeder og armbånd til mamma, pappa, eller bestemor
    . Men her om dagen ble vi enige om å lage perlepynt som vi kunne dekorere med i barnehagen. Underveis i barnas iver etter å perle, sitter jeg og iakttar dem
    . Det snakkes mye over bordet mens perlene blir trædd på snor med dyp konsentrasjon. Det snakkes matematikk
    .

Ei jente viser meg mønstret hun har laget
    . Hun  har laget et mønster som gjentar seg for hver tredje perle. En annen jente viser meg at hun har trædd perler med ulik farge annen hver gang. Selv lager jeg regnbuefargene på en liten perlesnor. Flere av barna kjenner det igjen, og ramser opp fargene. Noen har sett regnbuen på ordentlig også, forteller de.

024
    Det blir mange perlesnorer etterhvert. Ei jente viser meg hvordan hun har satt tre like perler etter hverandre, for så å bruke tre perler med en annen farge. Dette har hun gjort med seks forskjellige farger, og jeg ser plutselig at hun har laget sin egen fargerike gangetabell (mutiplikasjon…) med «3 – gangen.» Vi teller de ulike fargene og kommer frem til at de tilsammen er 18
    . Atten perler fordelt på seks farger,- og vips så har vi jammen «delt» (dividert) også.

028
    Alle disse praktiske erfaringene barn tar med seg tidlig i livet, gir dem mulighet til å forstå regnestykkene de senere skal lære i matematikkboka på skolen. I barnehagen kaller vi dette før-matematisk forståelse. Og det beste av alt… Barna har lekt seg frem til denne erfaringen, og motivasjonen for læring er ivaretatt.
    Som en avslutning på det hele ble en gammel, krokete furukvist malt hvit, og ble dekorert med alle de fargeglade perlene på snor. Kom gjerne innom avdelingen for å se :-)
    005