• Endelig er våren her.

Forrige uke fikk vi hilse på våren og det gjør noe med oss alle. Vi deler ofte barnegruppaslik at en gruppe er inne og en gruppe er ute i barnehagen eller på tur. Det passer oss veldig bra, og vi får god kontakt med de barna som er med på tur. Forrige uke gikk vi på «vårtegnjakt» og det var det jammen  mange av. Vi pakket sekken med mat og varm kakao og den gruppa som skulle ut, var ikke sene om å få uteklærne på seg. Vi bruker ofte plassen ved Speiderhytta. Der har vi skog og krakker hvor vi kan sitte å spise. Barna finner sine egne plasser der de leker og de «sanker» stein og pinner som de frakter hjem. Sanket pinner gjorde også skjærene som fløy over oss hele tiden denne dagen
    . Vi kunne følge dem med store pinner i nebbet der de fløy, de skulle bygge reir. Det var masse fuglesang og vi så mange småfugler som fløy inn og ut av fuglekassene som var plassert rundt i skogen. Vi så edderkopper og firfisler som «solte seg» ved tømmerstokken. Kongler som ekornet hadde spist på var det mye av og masse søppel, det reagerte alle barna på. «Det er vel ikke lov å kaste så mye søppel?» Sa de.

Rammeplan sier at: «naturen gir rom for et mangfold av opplevelser og er en kilde til skjønnhetsopplevelser og gir inspirasjon til estetiske uttrykk….barn kan undre seg og oppleve glede ved å ferdes i naturen og få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen»   Viktig å huske på!

Vi hadde ikke før kommet oss på plass denne flotte dagen før en sa: «Er det lenge til lunsj?» «Vi har jo akkurat kommet.» sier jeg. «Klokka er bare 10.30.» «Jeg er sulten,.» Sa en. «Jeg og.» Sa flere. Maten smaker veldig godt når vi kan spise ute, enten i barnehagen eller på tur. Vi må alltid ha med ekstra mye brød/knekkebrød når vi pakker sekk til tur.

Denne dagen ville barna være mye lenger i skogen å leke
    . De tar med seg inspirasjon til videre lek i barnehagen. Alle konflikter og uenigheter blant barna er fraværende på dager som dette. Både barn og voksne tar med seg gode opplevelser tilbake til barnehagen :)

Noen dager etter skogturen vår hadde vi en fin tur langs Rakkestad elva. Kunne vi finne noen vårtegn her da, undret vi. Vi fikk se vårblomster som strakte seg etter solen og vi så to ender som svømte opp og ned langs elva, og vi tror jammen vi så en krokodille som stakk hodet opp av vannet.

018016

Vi var enig om at endelig hadde våren kommet og vi gleder oss til neste tur :)  God helg!