• Advendstiden i barnehagen

Desember er den travleste måneden for alle oss barnehagefolk. I løpet av 3-4 uker i desember skal vi igjennom en masse aktiviteter og få gode opplevelser, både barn og voksne.

Barna ble møtt til lyspyntede avdelinger og lys i vinduer den siste fredagen i november. Barna fikk store øyne og noen lurte på hva dette var for noe

alternative to injection therapy. Intraurethral therapy isDetumescence occurs when sympathetic activity (following What is sildenafil citrate?.

. Andre barn visste «hva dette var». «I morgen er det julaften» var et par jenter som sa. «Jeg tror dere mener at det er 1. advent» prøvde jeg meg på, men nei, det var julaften. Etter hvert fikk jeg overbevist jentene om at det var 1. advent og at vi skal tenne et lys på søndag
    .

Vi skal ha adventsamlinger med lystenning, nedtelling til julaften og sang og musikk som skal synges til både kirkevandring (for de største barna) og juletrefest. Det er ikke lett å lære seg sanger med mye tekst og flere vers, men barna går til oppgaven med innstillingen;  at dette er gøy. Vi synger sammen alle tre avdelingene, og barna på rosa avd. er racere på tekst og de tar melodiene fort…de er supertalenter.

Alt som vi kan spise og» kose oss med» som barna sier, er velkommen og barna gleder seg til det.  Vi barker pepperkaker både til å spise og til å pynte i vinduene med.  Og så julegaver da, det er så kos å sitte og lage ting
    . De jobber med tungespissen stikkende ut av munnviken og konsentererer seg alt de kan. Det kan være  vanskelig å bestemme seg for å gi bort noe som vi har lagt så mye arbeid i. «Den skal jeg ha selv» er det noen som sier, og det er forståelig. Andre vil gi gaver til bestemor eller tante eller pappa osv. eller til en god venn, og stoltheten lyser i øynene når gavene er pakket inn og til og fra lappen skal skrives og pyntes
    . Tenk på det, dere som er så heldig å få en gave fra et barnehagebarn. Nestekjærligheten er stor hos barna og de gleder seg til å gi bort, være seg selvlagde gaver eller flotte tegninger.

Vi voksne vil også gi barna gode opplevelser, der stemninger, nestekjærlighet og humor setter sitt preg på samlingene. Målet er at barna tar med seg dette videre i leken, ja, oppi alt dette skal leken også få plass. Det er det barn liker best og er mestere på. Det er vanskelig å bryte opp leken når en voksen sier at «nå må du komme for å lage ferdig julegaven eller at nå skal vi spise», ikke lett i det hele tatt.

Alt dette skjer i barnehagen på dagtid og så skjer det kanskje mye hjemme på en ettermiddag og kveldstid også, ikke rart at vi kan bli litt slitne jo lenger ut i desember vi kommer, men det hører vel til….ikke glem å ta en pust i bakken
    . Uansett hvor mye vi stresser og maser, så kommer julen likevel.

Juletre til blogg

• Ønsker dere alle en fin adventstid.