• Små barn – og kroppen min

Vi ser at hos oss på blå avdeling har de små en inneboende trang til å bevege seg. Kroppen er full av energi, ben og armer skal koordineres, det skal hoppes, stå på et bein, balanseres, løpe, krabbe, åles og mye mer…

Det er gøy å klatre, gjemme seg under sofaer, tepper, bord og stoler. Barna klatrer oppå bord og stoler, og det er spennende å gjemme seg i kasser.

Vet dere også at det er mulig å sette seg fast i en stol? Ja, barn utforsker, og vil gjerne sjekke ut om det er mulig å komme seg mellom stolryggen og sitteputen på en stol. Det er sjelden det er mulig, og da har jo barn erfart det også :)

På blå avdeling har vi med beste hensikt tilrettelagt for boltring på et av rommene våre. Her har vi blant annet akesklie, puter og madrasser tilgjengelig. Her får energien utløp.

Når vi er ute, eller er i gymsal, er det en helt annen frihet
    . Her er det masse plass til «meg og min kropp».

Når barn får bruke kroppen sin ser vi glede, humor og mestringsfølelse. Tenkt dere at et barn akkurat har klart å klatre opp i et lekestativ helt alene. Den følelsen barnet kjenner på, og glede av å ha klart noe helt alene! Vi voksne prøver å rose og anerkjenne. Andre barn kan også ha observert dette, og vil kanskje også prøve seg på å nå toppen i et klatrestativ
    . Her kan samspill utvikles.

Så gled dere med barna deres når de uttrykker, «Se på meg, jeg klarer, jeg kan!»

Bildene er fra gymsalen i dag.

Post Tagged with