• Å gi opplevelser

Å BERØRE ET ANNET MENNESKE

På plandagene nå i august ble vi på Blå utfordret av styrer til å «skape» noe av en melodi vi fikk utdelt. Det er opprinnelig et dikt og heter «Kvelden lister seg på tå» av Inger Hagerup. Tonsatt av Kari Stokke og sunget av Mari Maurstad.

Vi fikk tre kvarter til å gjøre noe ut av musikken og teksten som vi da skulle fremføre foran resten av personalet. Voksne satt tett på golvet, og levde seg inn i «historien». Reaksjonene ble bl.a at noen ble varme om hjertet, mens andre felte noen tårer. Ulike reaksjoner på ulike følelser som kom fram i oss.

Så bestemte vi oss for å fremføre dette foran barnegruppa på Blå og Lilla avdeling. Vi lurte jo på hva slags reaksjoner vi fikk. Under den korte forestillingen var det helt stille. Nesten magisk stille. Rommet var litt mørkt, og det var bare lys rundt oss som spilte «historien»

August 2014 035

Etter fremføringen var det også stille, helt til et barn spurte »hva skjer nå?» Ja hva skjer nå, tenkte vi voksne også
    . Vi satt på golvet og etter hvert reiste noen av barna seg. De ble nysgjerrige på de ulike rekvisittene vi hadde brukt. Vi lot alt ligge fremme så barna kunne utforske fritt. Noen av barna kopierte det vi voksne hadde gjort. Andre barn satt fortsatt på golvet og observerte og undret seg. Det var ikke mye verbalt språk, men vi observerte både blikk og kroppsspråk mellom barna. Vi var også vitne til lek hos Lillabarna hvor de kopierte historien. Dette skjedde på avdelingen og ute i lekestua
    .

August 2014 039 August 2014 051

Hva handler dette om , tenker kanskje dere…

Jeg mener og håper at dette handler om å gi inspirasjon til lek, og skape samhold ved å gi en felles opplevelse ut til barna hvor man kan undre seg sammen. Samspill kan utvikles og språket ( det verbale og nonverbale) kan blomstre. En ting er sikkert, det blir flere forestillinger i Bergenhus barnehage framover!