• Plandagene

IMG_1871

Kommunikasjon, språk og tekst er utrolig spennende å arbeide med. Som dere vet bruker vi drama som virkemiddel til å få språket og leken til å blomstre. I år ønsker vi også å jobbe bevisst med bruk av lyd og musikk i dette arbeidet. Her er det den voksne som skal være «flink». Det er VI som skal opptre for barna, ta de med inn i en fantasiverden og la spenning, undring og opplevelse stimulere til videre undring og derigjennom øke språkforståelse og begrepsdanning. Da må vi øve, og ikke minst lage opplegg som skal brukes med barna. Vi må også lære oss hvordan vi «fort og gæli» kan snekre sammen opplegg som barna kan glede seg over. Det gjorde vi masse av på plandagen fredag.

IMG_1872

Her fikk Lilla avdeling et musikkstykke utgitt sammen med rekvisittene – ansiktsmaling og et speil. De hadde tre kvarter på seg til å gjøre noe som kunne vises fram. Denne forestillingen tok oss med til et sted der vi måtte undre oss over hva dette var
    . Forestillingen var uten ord, og det gjør at vi i etterkant i større grad må sette ord på hva vi så og snakke om hvorfor vi trodde det var sånn og slik. Her kan vi tydelig se hvordan dette vil stimulere begrepsvedenen til barn og voksne.

IMG_6304

Rosa avdeling fikk Gammel Jegermarsj, en stol og noen stokker til disposisjon. Stramme damer masjerte i perfekt koreografi! Å ha med barn på å lage en «dans» vil gi uant kompetanse. Det skal telles, forklares, og vises. Jepp her må det kommuniseres med kropp og ord.

IMG_6305

IMG_6318

Blå fikk utdelt en vuggesang, silkeskjerf og små baller. Her ble det laget en flott sanseopplevelse. De lette skjerfene og de myke ballene sammen med myk klassisk musikk tror vi de minste vil bli både heftige og begeistret :)

IMG_1865

Musikkstykket Czardaz  (Lytt på spotify om du vil) skapte furore da personalet fikk i oppgave å tegne det de hørte. Hva hørte de egentlig? Her ser vi det ble et par klowner, men det ble masse forskjellig. Noen tegnet lydene, noen tegnet det de oppfattet at denne musikken kunne uttrykke. Hør selv, hva tenke du? :)

IMG_6323

Her var musikken Bruremasj av J.M Førde og oppgaven lød: Lag en fortelling med inspirasjon fra musikken. Og om noen lurer på hvordan det gikk videre med bukkene etter at de hadde spist seg mette på setra…? Følg med :)

IMG_6326

En annen oppgave var å sette lyd til en bok. Boken var om den lille muldvarpen som prøver å finne ut av hvem det var som bæsjet på hodet hans
    . Ikke lett å lese for Anita her når gjengen under sitter bak et forheng og har pønsket ut alle mulig slags lyder.

IMG_6329

Vi ønsker med denne lille blogposten vise dere at det er sammenheng mellom vår statsning på lek, drama og musikk og å utvikle språklig kompetanse. Vi skaper felles opplevelser. Med dette mener vi at barna har tilnærmet likt utgangspunkt for å leke, snakke om, skape etc. det de har sett/opplevd. Når vi forstår hverande (har det samme utgangspunktet) vil vi kunne snakke enda mer sammen både med munn og kropp som igjen gir uttelling i sterkere språk og sterkere tanker. Som om ikke dette var nok vil denne måten å jobbe på gjøre at vennskap styrkes. Når alle vet hva de leker, når barna sitter med like referanser er det lettere å forstå hverandre i samhandlig ellers.

Vi er en utrolig arbeidsom og kreativ gjeng som gleder oss veldig til å ta fatt sammen med barna deres!